Pages

marți, 10 mai 2011

Cum cumpar router wireless?

Desi am la activ mai mult de 100 windows-uri instalate (marea majoritate win95) m-am cam codit cand a venit vorba sa cumpar router wireless. Ca nu stiam aproape nimic despre el. Si am inceput sa intreb si sa sap.
Majoritatea binevoitorilor mi-au zis sa imi iau neaparat si cu standardul N, ca imi da viteza mai mare si e mai bun, samd. Si am inceput sa caut pe net, ca nu m-a multumit sfatul.

Ce sa verifici:

1. Ce viteza ai de la ISP. Daca ai viteza mica pe cablu, pe wireless sigur nu vei avea mai mult.


Eu cred ca una din principalele probleme ale necunoscatorilor este ca isi iau produse mult prea destepte (si implicit mai scumpe) decat ce au nevoie. Ca mai bine mai mult decat mai putin.
Care-i faza cu standardul N? Da, ofera viteza mai mare pe wireless. Buun. Dar cam orice router wireless are si cateva porturi LAN. Nimeni nu zice nimic despre alea. Cel putin in cazul meu, viteza maxima de transfer o vroiam tot pe cablu. Pe wireless vroiam o viteza decenta. Plus conteza viteza de pe contractul cu ISP-ul. Eu am luat un router mai ieftin, cu doar standardele B si G. Mie mi-e suficient.
Viteza max pe wireless (via speedtest.net)


Pe cablu am viteze si de 5MB (megabytes), iar pe wireless 2MB (16Mb). Nu e rau pentru banii dati. BTW, la multe scrie pe cutie o tona de megabiti. O data imparti la 8 ca sa ai megabytes, apoi sa fii atent ca ala e maximum cat poate prinde (la routerul meu scrie 54 Mb -> 6.75 MB, ceea ce pe wireless G e extrem de mult).

2. PPPoE


Eu am net de la RDS, pe PPPoE. Nu stiu cum ai tu, dar ar fi bine ca routerul sa stie sa se conecteze la ISP fara probleme. Intereseaza-te ce iti trebuie tie.
Aici e bine de stiut ca unele routere te lasa sa dai un nume de botez conexiunii PPPoE. LASA-L GOL. Cauzeaza probleme. Unii au configurat bine totul, dar au pus nume si nu s-au putut conecta.

3. Securitate


E bine ca vecinul sa nu se "infrupte" din netul tau. Deci uita-te ce protocoale de securitate stie routerul.
In mod surprinzator unele routere inca stiu doar WEP. Aia nu e protectie. In ziua de azi WPA2 e standardul, deci mai jos de WPA sa nu va lasati. Exista routere ieftine si cu WPA2-PSK care e bun.
TP-Link TL-WR340G

4. Reset


Unele se reseteaza. Dar daca ai pus ochii pe un model cauti un pic si vezi ce zice lumea. Al meu (TP-Link TL-WR340G) nu mi-a facut surprize in cele 4 luni de cand il am.

5. Puterea semnalului


Se pare ca wireless G are de obicei putere mai mare / trece prin ziduri. Dar aici mai bine alege un model si mai sapa dupa ce au patit sau ce lauda altii. Al meu e bun pt apartamentul cu 2 camere, chiar i-am facut test din capat in capat, cu toate usile inchise si a mers bine.

6. Blocaje


Sunt persoane care s-au plans de router ca li se blocheaza, sau ca atunci cand un client torrent-uie din greu celalate pica. Eu nu am avut probleme.

7. USB


Sunt routere care au un USB pe care poti, de exemplu, sa iti pui un HDD. Ai nevoie? Poate da, poate nu. Eu nu am acest feature.

8. Firmware


Sunt routere la care poti sa iti pui un firmware mai destept. Ai nevoie? Te tine sa faci update?

9. Documentatie


Nu e foarte importanta, ca exista site-uri unde gasesti informatii si probleme, dar nu e rau sa existe. Ca iti instalezi netul, nu? Si daca ai tocmai atunci probleme... cum citesti pe net?
Stiu despre un router (cred ca IPTIME) la care era gresita in documentatie adresa de IP unde configurezi routerul. Deci.. doublecheck first!

Bafta la cumparaturi! Puteti alege si din urmatoarea lista, dar nu uitati sa cititi si din review-uri, ca sunt utile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu