Pages

joi, 29 septembrie 2011

Despre cauciucurile de iarna

Fiind direct interesat, am inceput sa sap sa vad cum e cu noile legi legate de cauciucurile de iarna. Bineinteles ca mai toti prefera afirmatii bombastice si senzationale in locul unor informatii clare.

Deci a trebuit sa pun cap la cap ce informatii am gasit. In primul rand e oficial: legea 161/2011 privind aprobarea Ordonantei Guvernului 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial in 14 iulie 2011.

Ordonanta modifica OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Si bineinteles, si ordonanta contine insertii pe care le poti intelege doar cu legea veche in fata.

In primul rand  se explica termenii.
6.1 . anvelope de iarna - anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.

Dar din pacate aici nu am inteles daca se accepta doar cauciucuri de iarna sau si all-seasons.
Din ce am citit, pentru a fi cauciucuri "de iarna", indiferent daca sunt all seasons sau 100% de iarna, acestea trebuie sa aiba marcajele M + S, M & S sau MS. Majoritatea (dar nu toate) au si simbolul fulgului de nea pe ele.



OUG 195/2002 zice la art 102:
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
[....]
OG 5/2011 completeaza:
28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;

OUG 195/2002 zice la art 112:
(1) Certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori dovada inlocuitoare a acestuia se retine de catre politia rutiera in urmatoarele cazuri:
[....]
OG 5/2011 completeaza:
H.1) autovehiculul nu este dotat, la circulatia pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, cu anvelope de iarna, iar autovehiculul de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau nu au montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;

O alta modificare importanta pentru soferul de rand este aplicata Ordonantei 43/1997 si zice ca:
(7) In situatia in care proprietarul sau utilizatorul vehiculului, raspunzator de producerea accidentului rutier, nu avea incheiat un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, valabil la data accidentului, precum si in situatia in care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectarii obligatiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, administratorul drumului intocmeste devizul cu contravaloarea daunelor si notifica conducatorului auto vinovat de producerea accidentului si, dupa caz, operatorului de transport sau intreprinderii, in termen de 7 zile de la datasavarsirii contraventiei, obligatia de a achita, in termen de 15 zile de la data primirii notificarii, costurile aferente repararii sau inlocuirii elementelor de drum degradate/distruse.

Modificarile sunt mai multe, implica si pe transportatorii de marfuri si persoane (cu obligativitatea lanturilor de zapada samd). Eu am gasit ordonanta 5/2011 aici si ordonanta 195/2002 aici, dar poti da un google dupa numarul legii si le gasesti, in caz ca te intereseaza mai multe detalii.

Deci nu este obligatoriu sa ai cauciucuri de iarna intre 1 noiembrie si 1 martie. Dar daca nu ai cauciucuri de iarna (nu scrie cate) atunci cand mergi pe polei, gheata sau zapada, intri in clasa IV de sanctiuni (9-20 puncte + amenda aferenta) si se ridica si talonul (se da dovada pt 15 zile). Ai derapat si ai rupt un parapet, il platesti de nou.

Bau-bau-istii mai ziceau ca daca provoci orice accident, RCA nu te ajuta. Nu am gasit nimic in acest sens, deci banuiesc ca e fals. Dar daca ai cunostinte pe la asiguratori si stii, zi-ne si noua.

Drum bun si fara incidente!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu